מסדרים ושומרים

טיפים לשימור וארגון תמונות

"התמונות שבאלבום, ילדות שלא נגמרת…"

"אלבום? איזה אלבום? מי בפעם האחרונה ראה פה איזה אלבום? כל התמונות שלנו בערמות או סתם יושבות במחשב."

נשמע לכם מוכר? מטרת המאמר לעשות קצת סדר בנושא.

כולם יודעים שהדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות, או במקרה שלנו הדרך לסידור אלבום מהטיול האחרון לטוסקנה, מביא בסוף לערמות תמונות ששוכבות במעטפות ללא שימוש. אל תהפכו את סידור האלבום לפרויקט מורכב ומייגע. מרוב פריטים ופרטים שאנו רוצים להכניס לאלבום ולרשום בדייקנות מופלגת בסופו של דבר אף פעם לא ניגשים למשימה וחבל.

שמירה דיגיטאלית

כיום אנשים רבים מוותרים לחלוטין על פיתוח פיסי של תמונות על גבי נייר צילום ומסתפקים בדפדוף בקבצי התמונות שבמחשב. לגיטימי לחלוטין, אולם! צריך לזכור שאורך החיים של המחשב הביתי הוא מאוד מאוד מוגבל. לעיתים קרובות אנחנו פשוט רוצים להגדיל את הכונן הקשיח או נאלצים להחליפו, והתמונות? אובדות לנצח בתהום הווירטואלי.  אי לכך, חשוב חשוב, תמיד לגבות את קבצי התמונות על כוננים חיצוניים ועדיף על דיסקים. על גבי הדיסקים יש לרשום בטוש מתאים את תוכן הדיסק ולשמור את כל הדיסקים בצורה מרוכזת במתקן או נרתיק.

במידה והחלטתם לפתח תמונות, ניתן להשתמש באלבומי כיסים פשוטים כאשר בכל עמוד יש מקום בצד התמונה לרישום קצר.

גם אם אינכם זוכרים תאריך מדויק או במקרה החלפתם כנסייה בכנסייה אחרת לא קרה שום אסון. העיקר שהתמונות מתויקות ומסודרות. תמיד אפשר לאחר מיכן כשנזכרים בפרטים להוסיפם.

טוב, אז מעכשיו כולנו נהיה מופת לסידור וארגון אבל מה לעשות עם מאות התמונות הישנות המתגלגלות כבר בכל מקום בבית וכיצד ניתן לסדרם בקלות המרבית?

קופסה יפה עם מכסה מהסוג הנמכר בחנויות לציוד משרדי תעשה את העבודה. חלקו את התמונות הנמצאות בתפזורת על פי קטגוריות כלליות אשר אתם מצליחים לזהות וסמנו זאת על גבי הקופסה. לדוגמה: צילומי משפחה משנות השישים או טיול בר מצווה של רוני – ארה"ב 1984.

זכרו, גם אם אין זה האלבום האידיאלי שחלמתם עליו לפני שנים כאשר צילמתם את התמונות, כל דבר עדיף על המשך החזקת התמונות בערמות ללא קשר, מה גם שעם הזמן התמונות נוטות להידבק אחת אל השנייה ולספוג לחות ועובש.

מיון

אין טעם לשמור תמונות גרועות או תמונות שאין להן חשיבות מיוחדת. אינכם חייבם גם לשמור את כל התמונות שנשלחו אליכם לאחר חתונתה של האחות של הגיס של דודה בתיה. תמונות כפולות ומשולשות – אם עד עכשיו לא שלחתם את ההעתק לאותו אדם שבעבורו פיתחתם את אותה תמונה, כבר לא תעשו זאת. יאללה ביי!

סריקה

במידה וסידור פשוט בקופסה "לא עושה לכם את זה", הצורה הטובה ביותר לשימור התמונות, היא להעבירן למדיה הדיגיטאלית. כלומר: לסרוק את התמונות אל המחשב!

קחו בחשבון כי סריקה טובה היא סריקה בהפרדה גבוהה. כלומר: סריקה באיכות של מינימום 300 די.פי.איי (לועזית: DPI ר"ת אנגליים של מספר נקודות לאינץ' ( Dots Per inch) המציין את טיב הרזולוציה של דפוס, תמונות, מסך וידאו וכד')

במידה ואין ברשותכם סורק היכול לספק רמת סריקה כזאת היעזרו באיש מקצוע.

 

תיקון

הזמן פוגע בתצלומים. ישנו עשור שלם משנות ה-70 עד סוף שנות ה-80 שזכה להיות מונצח בתמונות דהויות – צהבהבות, או אדמדמות. השימוש באותם ימים בסרטי הצילום הראשונים הצבעוניים  ופיתוח על נייר גרוע לא אפשרו לתמונות לעמוד במבחן הזמן. מה עושים? ניתן ורצוי לתקן צילומים אלו. תמונות אלו יכולות להיסרק על ידי איש מקצוע למחשב ועוברות עיבוד תמונה. בתהליך זה "מחזירים" את הצבע המקורי ומשפרים באופן משמעותי את חדות התמונה.

לעיתים התמונות נפגעות מפטרייה או סובלות מקיפולים, קרעים, עובש, שריטות או כל פגע אחר. (לרוב לתצלומים אלו אין תחליף כמו במקרה של קרובי משפחה שאינם איתנו עוד) ניתן גם כאן להסיר את הפגמים ולשפר מאוד את איכות התמונה.

עכשיו הבחירה בידיכם האם לפתח את התמונות או להשאירן כקובץ בלבד.

ישנה  אפשרות לפתח את התמונות על נייר צילום איכותי – דבר שיאריך את חיי התמונות לפחות בעוד 20 שנה ולסדרם באלבום פשוט או מעוצב. לפי אהבתכם וכיסכם.

 

אלבום מעוצב בעבודת יד

את הצילומים המפותחים מדביקים באלבום דפים חלק המיועד לעיצוב. האלמנט המרכזי שצריך להתייחס אליו הוא הקומפוזיציה (מיקום האלמנטים השונים בעמודים שלכם: טקסט, תמונות, רקעים). אלמנט חשוב נוסף הוא שימוש במגוון מגוון רב של חומרים כגון: בדים, ניירות מעובדים, טכניקות של שימוש בעץ וגיר, שבלנות ועוד.

שילוב כל האלמנטים הנ"ל הם שיקנו לאלבום שלכם את היופי והייחודיות ויהפכו למתנה מרגשת ומקורית לכם או למי שבחרתם להעניק לו כמתנה את האלבום.

פוטובוק – אלבום דיגיטאלי.

ניתן כיום אף ליצור פוטובוק – אלבום דיגיטאלי.

זהו אלבום אשר למעשה עובר סידור וארגון במחשב.

את התמונות הסרוקות ניתן לשלב במגוון רקעים וצורות, ניתן לשנות את גודל התמונה, לשלב אלמנטים כגון אפקטים לתמונות.  

ניתן אף לסרוק ולהוסיף לאלבום טקסטים כדוגמת מכתבים אישיים, שירים, הסברים מפורטים לתמונות ועוד ועוד…

העיצוב בצורה זו מגוון במיוחד.

קיימים בשוק אנשים רבים אשר עוסקים בעיצוב אלבומים. במידה ואתם מחליטים להיעזר באיש מקצוע כדאי ורצוי לבקש לראות דוגמאות מעבודותיו.

"התמונות שבאלבום ילדות שלא נגמרת
אתה הבן אני האב ואמא שוב דואגת
אתמול קיבלנו עוד מכתב אצלך הכול בסדר
לא סיפרת על הקרב רק על כל היתר."

לסיכום, תמונות הם סיפורי חיים שלמים בואו נשמור עליהם.

תפריט נגישות